Szeretettel köszöntöm a Mezőörs klub közösségi oldalán!
Csatlakozzon Ön is hozzánk! és máris hozzáférhet, hozzászólhat a tartalmakhoz, beszélgethet a többiekkel, feltölthet, fórumozhat, blogolhat, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Mezőörs klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntöm a Mezőörs klub közösségi oldalán!
Csatlakozzon Ön is hozzánk! és máris hozzáférhet, hozzászólhat a tartalmakhoz, beszélgethet a többiekkel, feltölthet, fórumozhat, blogolhat, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Mezőörs klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntöm a Mezőörs klub közösségi oldalán!
Csatlakozzon Ön is hozzánk! és máris hozzáférhet, hozzászólhat a tartalmakhoz, beszélgethet a többiekkel, feltölthet, fórumozhat, blogolhat, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Mezőörs klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntöm a Mezőörs klub közösségi oldalán!
Csatlakozzon Ön is hozzánk! és máris hozzáférhet, hozzászólhat a tartalmakhoz, beszélgethet a többiekkel, feltölthet, fórumozhat, blogolhat, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Mezőörs klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Pünkösd elnevezése a „pentekoste – ötven” szóból ered. Ez a húsvét utáni ötvenedik nap. Pünkösd a húsvét beteljesedése. Mindkét ünnep természet-ünnepekben gyökerezik. Húsvét a tavasz ünnepe, pünkösd pedig az aratás kezdete. A zsidók mindkét ünnepet az üdvtörténet eseményeivel értelmezték. Húsvétkor az egyiptomi kivonulásra emlékeznek, pünkösdkor pedig arra, hogy a Sínai-hegyen megkapták a Tízparancsolatot. Számunkra, keresztények számára, húsvét Jézus feltámadásának, pünkösd pedig a Szentlélek eljövetelének ünnepe. Minden ünnep egyben mindig az ember önmagára találásának az ünnepe is. Pünkösdkor az emberré válás beteljesedését ünnepeljük. Ahhoz, hogy megértsük, mi köze van pünkösdnek az emberi kiteljesedés folyamatához, vizsgáljuk meg ennek az ünnepnek a gyökereit.
Nézzük először az ötvenes számot.
50 évesen az ember az idős kor küszöbén áll.
Rómában 50 évesen felmentették az embereket a
katonai szolgálat alól. Szent Ágoston szerint szimbolikus
jelentése van az ötvenes számnak: „Ennek az ötvenedik
napnak van azonban egy másik, titokzatos jelentése is. Hétszer
hét az negyvenkilenc, és ha az ember visszatér a kezdethez,
és még egy nyolcadik napot hozzászámol, ami egyben
az első is, akkor elérjük kereken az ötvenet. Ez az Úr
feltámadása utáni 50 nap most már nem a fáradságot
szimbolizálja, hanem a nyugalom és az öröm jelképének
tekinthetjük őket.” (Betz 152) Az ötven tehát a nyugalom
és az öröm jelképe. Ötvenévesen az ember
bölcs, a szellem embere lesz – mondja Nagy Szent Gergely Mózes
irányelveire hivatkozva, mely a levitákat 25 éves kortól
kötelezi a szolgálatra a szent sátorban. Ez a szolgálat
50 évesen ér véget. Attól kezdve a leviták
a szent edények őrei. Gergely pápa szerint ez annak a vezetői
feladatnak a képe, amilyen vezetővé Benedek 50 évesen
vált. (vö. Lev 8,24-25). Tauler visszatér Gergely ezen
értelmezéséhez. Szerinte az ember élete közepén,
40 évesen, lelki válságba kerül. Istenképét
eddig projekciók homályosították el. A 40 és
50 éves kor közötti időben a Szentlélek megváltoztatja
az ember Istenhez fűződő viszonyát, és képessé
teszi arra, hogy megértse és megtapasztalja Istent. 50 évesen
a szellem emberei, az áldás forrásai leszünk, akik
képesek arra, hogy bevezessenek másokat Isten bölcsességébe
és megtapasztalásába.
Izraelben minden 50. év jubileumi esztendő volt:
„ne vessetek, ami a szántón magától nem
terem, ne arassátok le, tőkéiteket ne metsszétek, és
termését ne takarítsátok be, hogy szent legyen
az örvendetes esztendő.” (Lev 25,11-12) Ugyanakkor minden adósság
eltöröltetik, a rabszolgák visszakapják szabadságukat.
Az emberré válás szép képe ez. Az 50.
év az elmélkedés éve, egy „sabbat-év”,
amikor az ember megáll, hogy átgondolja, eddigi életében
mi volt igazságtalan, mi az, ami nem a saját lényének
és nem Isten akaratának szellemében növekedett.
Az embernek el kell engednie az adósságokat, azaz félre
kell tennie a viszálykodást másokkal, tisztáznia
kell a kapcsolatait, ugyanakkor ki kell egyeznie magával és
az életével is. Az embernek szabadon kell engednie a rabszolgáit.
Amit eddig rabszolgaként tartott, amit elnyomott, fel kell szabadítania,
hogy az tényleg élhessen. Maga sem élhet többé
rabszolgaként, aki teljesítménnyel akarja bizonyítani
az értékét, hanem csakis Isten szabad fiaként
vagy szabad leányaként.
Pünkösd mindezt a tudat alatt közrejátszó
tartalmat is eszünkbe juttatja. Ha ránk száll a Szentlélek,
akkor bennünk is beteljesedik az ötvenes, akkor mi is eljutunk valódi
lényünkhöz, nyugalmat és örömöt lelünk,
akkor mi is a szent edények őrzőjévé válunk, vagyis
mások vezetőjévé és kísérőjévé.
A húsvéttól pünkösdig tartó 50 nap az
emberré válást akarja begyakoroltatni velünk. A
húsvéti evangéliumok és a húsvéti
történetek, Krisztus mennybemeneteléről és a Szentlélek
kiáradásáról szóló elbeszélések
az ember önmagára találásának útját
írják le, a sírból való feltámadás
útját, a feltámadást a hétköznapokban,
az elmerülést önnön emberségünkben egészen
a mennyországig, mely bennünk van. Ez az az út, mely a
minket vezető feltámadt Krisztustól a hozzánk szóló
belső mesterhez vezet. Önmagunkra találásunk a Lélek
várásától a Szentlélek pünkösdi
kiáradásáig tart. Ha eljön a Lélek, akkor
igazán önmagunkká válunk, akkor felébrednek
képességeink és lehetőségeink, akkor minden átalakul
bennünk. A bimbó kirügyezik és életünk
virága kinyílik. Pünkösd az elevenség ünnepe.
Ha Isten Lelke, aki kezdetben a világ fölött lebegett, belénk
hatol, akkor újjáteremtődünk, akkor saját eredetünkkel
kerülünk kapcsolatba, azzal az ősi képpel, amit Isten alkotott
rólunk magának.
Pünkösd azonban nem csak az egyén önmagára
találásáról szól, hanem az Egyház
létéről és növekedéséről is. Pünkösd
az Egyház születése. Ha a Szentlélek leszáll
az emberekre, akkor összehozza őket, akkor olyan közösséget
hoz létre, amely minden kereső és kérdező felé
nyitott. Olyan közösség jön létre, amelyik áttöri
szűk korlátait, és a világ kovásza lesz. Az ember
önmagára találása akkor teljesedik be, ha nyitott
a közösségre, ha másokkal együtt azon dolgozik,
amit Isten bízott mindannyiunkra: emberibbé tenni, Isten akarata
szerint formálni és alakítani ezt a világot, és
belevésni Isten Lelkét. Az Egyház azoknak a közössége,
akik együtt tanúskodnak Jézus föltámadásáról.
Ezért, ahol az emberek reményvesztettek, ahol a halál
árnyéka úgy tűnik, legyőzi az életet, hirdetnie
kell, hogy az élet legyőzte a halált, a szeretet legyőzte a
gyűlöletet, és van feltámadás.
(A fenti részlet P. Anselm Grün: Éld a Húsvét
örömét című könyvéből származik,
mely nemrég jelent meg a Bencés Kiadónál.)
**********************************************************
Pünkösdi királyA középkor óta ismert szokás, ekkor ügyességi versenyen (tuskócipelés, karikába dobás) kiválasztották a megfelelő legényt, aki később a többieket vezethette, továbbá a pünkösdi király minden lakodalomba, mulatságra, ünnepségre hivatalos volt, a kocsmákban ingyen ihatott, a fogyasztását a közösség fizette ki később. Ez a tisztség egy hétig, de akár egy évig is tartott. Gyakran ez alkalomból avatták fel a legényeket, akik ezentúl udvarolhattak, kocsmázhattak.
Pünkösdi királynéjárásEredetileg 4 nagyobb lány (később több) körbevisz a faluban egy ötödiket. Ő a legkisebb, a legszebb. Énekelnek, és jókívánságokat ismételgetnek. Megálltak az udvarokon, majd a pünkösdi királyné feje fölé kendőt feszítettek ki, vagy letakarták őt fátyollal. Énekeltek, közben körbejárták a királynét, a végén pedig felemelték, s termékenységvarázsló mondókákat mondtak. Az énekek és a mondókák végén ajándékot kaptak. A Dunántúlon jellemző termékenységvarázslással összekötött szokás később adománygyűjtéssel párosult.
Ekkor pünkösdi király és királyné párost a kíséretével jelenítettek meg, de volt, ahol lakodalmi menetet menyasszonnyal és vőlegénnyel. Ez a szokás hasonló a pünkösdi királynéjáráshoz, de ez elsősorban adománygyűjtésre szolgált. A gyerekek, vagy fiatalok csapata énekelve, táncolva végigjárta a falut, s adományt gyűjtött.
Törökbasázás, borzakirály, rabjárásNyugat-Magyarország egyes vidékein voltak jellemzőek pünkösdkor. Egy kisfiút szalmával kitömött nadrágba öltöztettek társai, török basát utánozva. Házról házra kísérték, az udvarokon pedig pálcával ütötték, hogy ugráljon. Pénzt és tojást kaptak cserébe.
A pünkösdi rabjárók szintén fiúk, akik a lábuknál összeláncolva mennek a lányokhoz körbe a faluban, azzal a kéréssel, hogy „Segéljék ezeket a szegény katonarabokat.” Persze, ők is ajándékokkal térnek haza.
A borzajárás során körbekísérnek a falun egy fiút, akin bodzából készített köpeny van. Házról házra járnak.
Csíksomlyói búcsúAz egyik legfontosabb magyar Mária-kegyhely Csíksomlyón található. A csíksomlyói búcsú hagyománya a 15. századból maradt fenn az első írásos emlék, amely beszámol a pünkösdi zarándoklatról. A katolikus hívek pünkösdszombatra érkeztek meg a csíksomlyói kegytemplomhoz, majd mise után felvonultak a két Somlyó-hegy közé. A népszokás ma is élő hagyomány, a csíksomlyói búcsú a magyarság egyetemes találkozóhelyévé nőtte ki magát.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Pünkösd ünnepe
Pünkösd ünnepe